Pages

Hidup

Hidup adalah cabaran, maka hadapilah.
Hidup adalah sebuah pemberian, maka terimalah.
Hidup adalah sebuah petualangan, maka tanganilah.
Hidup adalah sebuah kedukaan, maka tanggungilah.
Hidup adalah sebuah tragedi, maka redhalah.
Hidup adalah sebuah tugas, maka laksnakanlah. 
Hidup adalah sebuah lagu, maka nyanyikanlah.
Hidup adalah sebuah perjalanan, maka laluilah.
Hidup adalah sebuah janji, maka tunaikanlah.
Hidup adalah sebuah teka-teki, maka huraikanlah.
Hidup adalah sebuah cita-cita, maka capailah.

Dan Hidup Adalah Ibadah, itulah yang terpenting.
Hiduplah hanya semata-mata untuk dan kerana Allah SWT
Kerana Insya'Allah, kamu akan berjaya.

Sakit Hati



Sakit hati, 
ada kalanya sangat penting. 
Banyak orang berjaya bermula kerana ..
sakit hati kepada saudara,
adik beradik lah, 
kawan-kawan lah, 
bekas kekasih lah,
atau kepada pesaing yang pernah mengalahkannya.


Payah dulu Senang kemudian

Aku tahu. mungkin kau belum pernah mengerti duna ini seperti apa.
Dan mungkin aku juga belum lagi kenal dunia ini seperti apa.
Kita hidup berpenuhkan pancaroba. Banyak dugaan yang perlu kita rempuh.
kerana kita hidup bukan untuk bahagia selamanya. bukan untuk bersenang-senangan semata.
sebab sebelum kita mahu mengapai kebahagiaan atau kesenangan bukan mudah.
kita perlu merangkak dahulu supaya kita kenal erti kepayahan atau kesusahan hidup.

Manusia tidak ada yang sempurna sepenuhnya.
Maka dengan itu cubalah untuk mejadi orang yang sempurna. sempurna hatinya, sempurna jiwanya.
sempurna mindanya.
kalau kamu tidak boleh berusaha untuk dapatkan  kesemua itu, maka janganlah kamu cuba untuk hidup dengan kesempurnaan. Ya lebih baik jangan. untuk apa kau dapat kesempurnaan itu .
sedangkan kau masih ego. masih sombong. masih angkuh.

Aku masih memegang gunung tinggi supaya aku bisa mengenal erti apa itu payah.
kalau aku mahukan tangga , aku perlu bina dengan sendiri. dengan peluhku sendiri. dengan tulangku sendiri.
jika tidak, aku akan jatuh menjunam.

Seperti apa yang aku katakan dahulu. kalau mahukan sesuatu, berusaha untuk mendapatkannya, walaupun berat sekalipun, walaupun pahit sekalipun, tetap harus gagah. sebab di akhirnya nanti kamu akan dicurahkan kemanisan yang kamu tidak jangka.

percayalah.

Kata Dia

Dulu kata dia
Suruh jaga permata ini takut nanti di sambar helang

Dulu kata dia
Suruh jaga mulut ini supaya buaya tak datang terkam

Dulu kata dia
Suruh jaga hati nya supaya teman-teman tak hilang

Tapi,
Ada dia fikir tentang hati ini?
tak ada.

Ada dia fikir perasaan ini?
tak ada.

Jadi, sapa nak tolong jagakan?
helang. buaya. ?

Kelembutan Si Bulat


Kian ku melangkah. Tapak demi tapak ku hentakkan. Mencari teduh dari pancaran air hujan yang mencucuk daging daging aku. sejuk. Kedinginan hujan membuat aku dahaga.

Namun. terlihat sebuah rumah yang indah. tersegam ia disana. dipenuhi manusia manusia keriangan wajahnya. apakah yang membuatkan mereka senang hati disana? Adakah terkena sumpahan rumah itu bahawa siapa yang masuk ke dalamnya akan merasakan bahagia?

Aku melangkah ke sana. dengan hati hati. dengan gemuruh tercacak di dada. tak apa.
Mungkin itu hanya muslihat untuk tidak keluar dari kehujanan membasahi dunia.

Oh : perkataan pertama keluar dari rongga kerongkong aku. Ciumlah betapa harum air hitam itu.Bukan saja air hitam, bahkan air coklat dan air jingga di gabung bersama krim putih.  Eh . Adakah aku juga terkena sumpahan rumah ini? Masya'Allah.

Mataku terhenti di satu sudut. apa itu? Fikiran aku mulai bersuara. bentuknya semua bulat. Banyak sekali bulat bulat itu. cuma ia di hiasi dengan warna warna berlainan. juga ditambah aksoseri pelbagai corak.
Hatiku ghairah. tidak tahan dek godaan kebulatan bentuk itu. Lantas dengan membayar sebanyak dua ringgit dan lima puluh sen, aku menyentuhnya dengan berhati hati.

Wah : perkataan kedua keluar dari rongga kerongkong aku. Lembut. Lihatlah betapa seksinya dia. Tidak hairanlah mengapa ramai sekali orang orang singgah dirumah ini. Lihatlah betapa anggunnya dia, sudahlah seksi, lembut nya seperti kain sutera. Rasanya juga enak sekali. Ya. sangat enak. sehingga dapat menternak lemak di perutku.

Bulat. kau lembut. dan kau juga enak. Alhamdulillah.


Hujan kian senyap. menandakan pelangi mahu muncul. Aku berlalu pergi dari rumah sumpahan itu sambil keriangan.

Bila sumpahan ini mahu lesap?

Haih : perkataan ketiga keluar dari rongga kerongkong aku lagi.





Tentang Cinta


Semua orang tahu kehadirannya membuat orang orang merasakan gila. merasakan bahagia.
merasakan sedih. dan merasakan marah.

kenapa?
kenapa seharusnya kita menjadi sebegitu? adakah ia terlalu hebat sehingga manusia menjadi hilang arahnya
disebabkan satu perkataan itu. ya. kamu benar. memang luar biasa. sangat luar biasa.
Cuba kita tidak pernah mendapatkan perasaan itu. apa yang akan terjadi pada diri kita?

KOSONG.

Ya, kosong. atau nama english nya empty. Sebab kalau kita tidak pernah merasakan ia atau memang kamu tidak mahu merasakan ia kamu tidak akan percaya kehebatan ia. Percayalah. Kita semua mesti ada merasakannya. Merasakan apa?

CINTA.  Ya cinta. Pernahkah sewaktu kecil kamu mencintai ibumu? semestinya pernah.
Pernahkah kamu mencintai bapamu? semestinya juga pernah. Apa pernah mencintai sama tumbuhan?
seperti bunga bungaan, kehijauan daun daun atau sama pokok pokok? ya pernah kan.
Bagaimana sama tuhanmu? seharusnya pernah. Kerana Dia menciptakan kita di dunia. memberi kita nafas
untuk hidup. Tapi hanya pinjaman saja. Gunalah sebaik mungkin nyawa pinjaman Nya ini. Dia memberi cinta untuk kita bahagia. Tidak kira sama siapa pun. Sama ibu bapa, atau keluarga, atau teman teman, atau pasangan kita.

Jadi, ucap saja syukur kepada Cinta.
Kerana cinta lah membuatkan manusia mengalami pelbagai perasaan. Ya seperti apa yang mula mula ku tulis
tadi lah. Hebatkan?

Terima Kasih Cinta.

.





Salahkah Aku?




Masih terngiang-ngiang lagi omongan yang diperkatakan dia.
"Kain orang jangan sibuk di jaga, lebih baik jaga kain diri sendiri".

Hairan. Agak sadis juga jika niat hati ini merubah sikapnya itu dari menambah dosa hari ke hari,
aku pula di leterinya. Umpatan jika selalu sangat buat, orang sekeliling naik fedup.

fedup tau?

Apa la salahnya jika sekali sekala kita hidup bermasyarakat. Saling maaf memaaf. Amalan itu sangat mulia juga sebab untuk membuatkan orang sekeliling kita bahagia ialah Meminta maaf.
Mudah kan untuk meminta maaf. kita bahagia. orang lain serta orang terdekat kita turut berbahagia sekali.
Jadi, usah tambahkan batu bata di mulut tu. dan jangan bazirkan tenaga untuk pekerjaan tak berfaedah tu.

Bak kata pepatah, buang yang keruh, ambil sajalah yang jernih.


Nafas Baharu

(pembukaan cerita je. memang takde kene mengena dengan gambar di atas)



Assalamualaikum

Kali ini, nama digunakan sebagai kepala cerita. Kasi dunia tahu ini namaku.
tapi nama singkatan saja. Bukan nama sebenar.

Ok tak?

Setahu aku, kalau letak nama sebenar pun boleh, cuma malas lah. Aku lebih suka nama pendek.
Ringkas dan mudah di ingati. Tak gitu korang ?

Bermula nafas baru di muka diari baru. Gambar sikit harus ada kira 'hidup' jalan cerita tu.
Sebab majoriti pembaca macam korang cepat boring kalau tiada gambar. yedakk?
So, bagi aku mesti setiap gambar ada cerita. korang fikir la kalau takde cerita, buat apa taip disini.
Kann?

Selamat tinggal, wassalam.



Silent Reader[s] ♥
/>